Addvert nuffnang

Friday, January 30, 2009

Medan - Lake Toba Trip

This time aku nak share experience trip ke Medan-Danau Toba selama seminggu. Untuk merase lebih adventure pergi aku naik feri (amik kat Port Klang) dan tiba di Tanjung Balai.Pergh...turun je dr imegresen die, berebut Pak Supir tarik suh naik becak dorang..aku dah rimass!!! "Daniel, cpt ngomong ama pak supir nih!!"Perkampungan Tanjung Balai..Noris, aku pasti ko suke tempat nih..Kampung sangat!! hehe.. Then dari Tanjung Balai amik taxi ke Kota Medan..Perjalanan kalo nak diikutkan hampir 2 jam.. tapi time aku dtg ni cuti raya Imlek (cina)..so ramai bangat!! sampe jalan macet nak mampos!!. Berhenti berehat jap. then sambung perjalanan ke Medan.Sampai je Medan..aku rase lega sangat..sampai dah petang..terus bermalam kat Medan..pepagi esoknye baru kuar jejalan sekitar Medan then amik taxi terus ke Danau Toba.. Jambur Halilintar
Peralanan dari Kota Medan ke Danau Toba mengambil masa selama 2 jam lebih..
Sampai je Danau toba dah petang..carik hotel sume mahal (skitar Rp250,000 -Rp550,000).. mampos!! Nasib Daniel ade..speak Batak plz..hehe...okey dapat bilik Rp100,00 je.. untungkan pegi ngan org Medan..senang!!
Danau Toba penempatan org2 Batak.. Tangapan negative aku terhadap org Batak yg makan org la ape la sumenye vanished setelah aku datang dan ihat sendiri kehidupan org Batak kat sini.. Sangat mesra dan baik.. Tgk lah gegambar yg aku amik kat Danau Toba..nak cite panjang malas..Tp mmg best holiday kat sini..Museum Batak
Budaya Sigale-gale
Shopping street Rata-rata agama yg dianuti masyarakat kat sini adalah Kristian.. kalo nak tau "ba alip ba ya" dijadikan binatang perliharaan..dah macam ayam aku tgk..hehehe..Pemandangan di tengah2 Lake Toba.. Best giler!!! Udara segar, Nyaman dan sejuk..Pergh...tgk bukit2 tu dilitupi kabus..Then, 2 hari lepas tu balik ke Medan..tempat tinggal sume di sponser oleh Mas Aidil..hehe.. thanks Dil bg lepak kat umah lo seminggu..
Maka, berjalan2 la pulok kat area2 Kota Medan ni..antara tempat2 yg perlu di lawati..
Istana Maimon.. Lagend of A Split up Canon
Then Jalan-jalan cari makan, shopping kat Kota Medan..
Makan Durian..Makan jagung..hehe.. tak lah..ni kebun jagung sebelah umah si Aidil..Aktivit masak memasak di malam hari..Banyak lagi yg aku nak cite..tp tak larat..
Anyway..thanks aku nak ucapkan kat Aidil sebab provide accomodation selama aku kat Kota Medan..

9 comments:

AJ said...

org batak tue bebaik dgn ko sebab nak bg ko makin tambun dan leka dgn keadaan sekeliling. Ntah2..tanpa ko sedar, diorg dh siapkan segala ramuan n herba utk masak ko giler....hahahahahaha....ko kan semakin sedap skang nie....semakin menggajah kate kak senduk...larik!!! ammmmmmppppooooonnn!!!!

Unknown said...

patut ar blog ko bersawang jer,
rupanya bercuti ke indon yer pak,
adoilah,
mcm nie susah lah nak jumpa ko kan,
hurm...

apapun rindu ar kat ko dan yg lain2 tue,
huk huk huk

ZaCk said...

AJ- haha..kau!!! tak baik berburuk sangka pada org..ahaks..aku rase ko kene pegi Lake Toba tu utk "brain wash" pemikiran kolot tuh..hehe.. Aku pun perasan aku dah semakin "mengajah"..arrgghh..

Wanie- ala..lps nik dah xde trip dah..duit dah abis..hehe.. nnti jmpa kat Ampang k..

izal said...

sonok ek pi lake toba tu..teringat masa 10 tahun lepas pi sana...dah byk beza...hehe mestilah kan...

tp boat besar yg nak pi simosir island tu aku yakin sama!

L. B. said...

pergi medan tak ajak!!

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

hai..
caner r sampi sane??
2 minggu lg..sy ader trip ke sana..agak rsau gaks tentng mknan d sana n keadaan kt sane..boley bg tips sket n trngkn sket keadaan kt saner??

ZaCk said...

Medan takde pe sgt.. nite life tak best sgt.. tapi kalo nak shopping mmg best la..

Org datang medan mesti kene pegi Danau Toba.. tp jalan nak kesana mmg azab la.. kalo macet(trafic jem) boleh smpai 3-4 jam..hehe.. kat Lake Toba sejuk..so jgn mandi pagi..mandi tghari.. best gile mandi tghari ngan air sejuk..hehe..

lg nak tau apa?

mr.rafiqi mohammad said...

amboi meriah berjln ke serata alam..dr jepun ke medan pulak..

nuffnang